influencer marketing klein bedrijf - Another Concept

Influencer Marketing met een beperkt budget

Ilse

Blog door Ilse

De afgelopen drie jaar heeft influencer marketing zich getransformeerd van een veelbelovende tactiek tot een onmisbare marketingtool. Ook met een klein budget kun je meedoen met deze trend. Wil je ook een inspirerend persoon op social media aan jouw merk koppelen? En waar vind je de juiste influencers? Wij vertellen het in deze blog.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij het draait om de invloed van de influencer op het gedrag, de emoties of de mening van hun achterban. Je zet deze invloedrijke mensen op social media in om jouw doelgroep te bereiken. Influencers produceren content en verspreiden dit via één of meerdere social media kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook of YouTube.

Influencers hebben vaak een groot bereik, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Micro-en nano-influencers hebben een kleine groep volgers, maar kunnen door hun status veel invloed hebben binnen een bepaalde niche.

Bedrijven besteden steeds meer tijd en geld aan de inzet van influencers om hun producten te promoten. Dit is niet voor niets; influencer marketing is – mits goed uitgevoerd – spontaan, origineel en bovenal effectief.

De voordelen van influencer Marketing

Aan het samenwerken met social influencers zitten verschillende voordelen verbonden. Zo overweegt 20% van de vrouwen een aankoop wanneer het wordt gesupport door een influencer en kunnen conversies maar liefst 3 tot zeker 10 keer zoveel worden. Verder zijn er nog een aantal belangrijke punten die niet mogen ontbreken in het rijtje met voordelen:

  • Vertrouwen. Influencers hebben een grote mate van vertrouwen opgebouwd bij hun volgers. Dit kun je als organisatie gebruiken om jouw dienst of product te promoten. De meeste volgers hebben bovendien het gevoel dat zij een persoonlijke band hebben met de influencer.
  • Authenticiteit. Wanneer merk en influencer goed bij elkaar passen, kan de influencer op een eerlijke en authentieke manier aandacht schenken aan het merk. Een belangrijke voorwaarde is echter wel dat het merk feilloos aansluit op het imago van de influencer. Het moet geloofwaardig zijn dat de influencer fan is van een bepaald product. Daarom is cruciaal om de juiste influencer te vinden.
  • Een specifieke doelgroep bereiken. Het kost een hoop tijd, moeite en geld om als merk zelf een grote groep volgers op te bouwen. Een influencer heeft deze volgers echter al. Als merk kun je een samenwerking aangaan met influencers die een groot bereik hebben binnen de gewenste doelgroep, zodat je zeker weet dat je de juiste mensen bereikt met jouw campagne.

Micro- en nano-influencers

Bij micro- en nano-influencing draait het niet zozeer om bereik, maar juist om engagement: gerichte campagnes, waarbij engagement tussen influencer en volger moet leiden tot conversie.

Doordat de volger een specifieke interesse met de influencer deelt, heeft de content van deze influencers een grotere impact op de volgers. De posts voelen authentiek aan. In feite gaan we terug naar de essentie van een influencer: iemand die daadwerkelijk invloed heeft op zijn of haar volgers.

Micro-influencers zijn perfect als je op zoek bent naar specialisten binnen een duidelijke niche. Het bereik ligt tussen de 5000 en 50 duizend volgers.

Nano influencers hebben de kleinste groep volgers (ongeveer 5000). Dit zijn vaak echte specialisten met veel kennis over een bepaald onderwerp. Hierdoor worden zij door hun volgers beschouwd als een zeer betrouwbare bron

Door de niche-focus van micro- en nano-influencers is de match met veel merken erg logisch. Daarnaast is het ook financieel aantrekkelijk om met deze influencers een langetermijnsamenwerking aan te gaan.

Waar vind je micro- en nano-influencers?

Micro-influencers zijn te vinden via de sociale kanalen of via een influencers platform.

Als je zelf op zoek gaat, moet je echt de community in duiken. Zoek naar jouw merk op Instagram, op toepasselijke hashtags en ga interessante mensen volgen. Heb je iemand gevonden die je wilt koppelen aan jouw merk? Stuur dan een persoonlijk bericht of e-mail met jouw intenties.

Zelf zoeken te veel werk of te spannend? Zet dan een tool in die je hierbij kan helpen. Influencer platformen hebben duizenden (micro)influencers in hun bestand staan. Op deze platformen plaats je campagnes en kom je in contact met influencers die geïnteresseerd zijn in jouw campagnes.

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Celsiusweg 18G
6662PX, Elst