sqin rebranding campagne

SQIN

Maike Lorenz

Blog door Maike Lorenz

Websites en online marketing zijn mijn ding

In mei 2019 is Carola Nails and Beauty SQIN geworden. Dezelfde salon met een nieuw concept, nieuwe diensten en een nieuwe uitstraling. Daar hoorde een goed doordachte rebranding campagne bij, die wij samen met Carola hebben opgepakt. Wat een geweldige en leerzame ervaring!

Het fijne aan deze samenwerking is dat Carola ons 6 maanden van tevoren al vertelde over haar plannen. Zo hadden wij voldoende tijd om de rebranding van top tot teen goed uit te voeren.

Stap 1: Brainstormsessie

De rebranding werd afgetrapt met een brainstormsessie. Tijdens deze sessie hebben we onder andere het nieuwe concept van de salon besproken en wie de nieuwe doelgroep is. Maar we hebben het ook gehad over een realistische tijdsplanning en overige partijen die moeten worden ingeschakeld. Zo kregen we beiden een compleet beeld van de campagne en konden we starten!

Stap 2: Bedrijfs- en customer persona

Voordat we een nieuw logo en marketing uitingen hebben opgesteld, zijn we begonnen met het in kaart brengen van het bedrijf als persoon en de customer persona’s. Met andere woorden: Waar staat SQIN voor en wie zijn de klanten van SQIN? Hier hebben we uitgebreide profielen bij opgesteld die we tijdens de rest van de rebranding campagne bij de hand hebben gehouden.

Stap 3: Een nieuw logo

De rebranding van Carola Nails and Beauty naar SQIN begon allemaal met een nieuwe naam. En waar een nieuwe naam is, hoort ook een nieuw logo. Aan de hand van de brainstormsessie wisten we precies wat de identiteit van SQIN is. Aan de hand hiervan heeft Rick het nieuwe logo ontworpen.

Stap 4: Het merkidentiteitsboek

Een logo is natuurlijk maar een klein onderdeel van de huisstijl. Want welke lettertypes gebruik je in lopende teksten, welke kleuren en welke stijlelementen mogen worden gebruikt? Door over deze – en meer – elementen duidelijke afspraken te maken, zorg je ervoor dat je consistentie uitdraagt. Zeker bij een rebranding, waarbij het publiek eigenlijk kennismaakt met een nieuw bedrijf – is het belangrijk om jezelf eenduidig te presenteren. Daarom hebben wij voor SQIN een merkidentiteitsboek opgesteld. Hierin staan richtlijnen met betrekking tot de huisstijl, maar ook bijvoorbeeld de tone of voice of de customer persona’s uitgewerkt. Dit is handig voor SQIN, voor Another Concept als marketingbureau voor SQIN, maar ook voor eventuele derde partijen die in de toekomst werk uitvoeren voor Carola. Het zorgt er namelijk voor dat iedereen op hetzelfde niveau communiceert.

 

Stap 5: De nieuwe huisstijl toepassen

Toen de huisstijl eenmaal stond werd het tijd om deze overal toe te passen. Allereerst hebben we de huisstijl op de bestaande website toegepast. De kleuren zijn veranderd, de lettertypes zijn aangepast, de vorm van de buttons is gewijzigd en hier en daar hebben we nog een aantal andere kleine veranderingen doorgevoerd. Dit gebeurde allemaal achter de schermen. Pas op de dag dat het nieuwe logo bekend werd gemaakt ging de website ook echt live.

 

Stap 6: Promotie stunt

Om de nieuwe salon goed onder de aandacht te brengen in Elst en omgeving hebben we in samenwerking met Yordi van Moooimakers een promotie stunt bedacht en uitgewerkt. We hebben een leuke goodiebag laten bedrukken met het nieuwe logo en deze gevuld met verschillende beautyproducten die ook bedrukt werden met het logo. Aan de goodiebag hebben we een flyer toegevoegd, waarop we naamsverandering bekend werd gemaakt en de acties tijdens de lanceringsweek stonden vermeld. De goodiebag werd het weekend voor de lancering uitgedeeld in de Dorpsstraat van Elst.

Stap 7: Social media

Op het gebied van social media moest er een hoop gebeuren. Niet alleen hebben we de lancering van de nieuwe salon uitgebreid aangekondigd op Facebook en Instagram, we moesten er ook voor zorgen dat alle Carola Nails and Beauty profielen nu SQIN by Carola zouden heten. Voor Facebook moesten we officiële documentatie aanleveren, op Instagram ging het iets sneller. Maar aan het einde van de dag stonden alle profielen goed!

Stap 8: Drukwerk

Een logo en huisstijl veranderen, betekent vaak ook dat er nieuw drukwerk aan te pas komt. Voor SQIN hebben we nieuwe visitekaartjes, afsprakenkaartjes en cadeaubonnen ontworpen en laten drukken. Na de lancering van de nieuwe salon hebben we bovendien een inventarisatie gemaakt van alle flyers, roll-up banners en meer die aan vervanging toe zijn, zodat we ook dit beetje bij beetje kunnen aanpassen.

Rebranding: Begin op tijd

Wat wij vooral hebben geleerd van deze campagne: Begin op tijd! Rebranding kost veel tijd en werk. Wij hebben 6 maanden gewerkt aan de volledige marketing rondom de rebranding, maar daarnaast heeft Carola van SQIN natuurlijk nog veel meer moeten regelen. Ben jij van plan iets aan de branding van je bedrijf te doen? Zoek dan een partij waar jij je 100% goed bij voelt (je hebt er voorlopig namelijk veel mee te maken) en maak een goede planning.

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Industrieweg Oost 13-A
6662NE, Elst