Ondernemen na Corona - Another Concept

Ondernemen na Corona: Hoe verder?

Maike Salakory

Blog door Maike Salakory

Wordt blij van content die raakt

De afgelopen maanden stond in het teken van Corona. Bedrijven moesten hun openingstijden aanpassen of helemaal sluiten, klanten gaven de voorkeur aan online winkelen en zo veranderde er wel meer. Hoewel Corona zeker nog niet voorbij is, is te merken dat de normaliteit bij veel bedrijven stap voor stap weer terugkeert. Maar hoe positioneer je je als ondernemer na Corona? Kun je gewoon doorgaan alsof er niets is gebeurd of benut je de veranderingen door Corona in jouw voordeel? Laat je inspireren door deze blog!

Nieuwe (online) diensten

Nadat bekend werd dat klantenbezoek voor veel winkels en bedrijven onmogelijk – of in ieder geval behoorlijk beperkt – zou worden, zijn veel ondernemers creatief aan de slag gegaan. In plaats van huisbezichtigingen op locatie hebben we digitale huisbezichtigingen voorbij zien komen, kennismakingsgesprekken werden video-calls en klanten kregen de mogelijkheid om een verkleinde of verkorte versie van diensten nu online te testen. Heb jij ook een nieuwe dienst of een nieuw product in het leven geroepen in tijden van Corona? Bedenk dan goed wat je hiermee wilt doen.

Je kunt ervoor kiezen na Corona weer over te stappen naar het oude, maar waarom zou je? Heeft het je extra klanten opgeleverd, zijn die klanten enthousiast, heeft het jouw klanten en jouw tijd bespaart (bijvoorbeeld reistijd) en – niet geheel onbelangrijk – vind je de nieuwe diensten en producten leuk? Kijk dan hoe je dit kunt integreren in je bedrijf!

Online shoppen

Online shopping was de afgelopen maanden booming. Bol.com, Zalando en co. hebben het nog nooit zo druk gehad. Maar ook veel lokale winkels hebben de voordelen van online shopping ontdekt. Of je nou een nieuwe webshop in het leven hebt geroepen of jouw online aanbod hebt uitgebreid: Denk er nu alvast over na welke rol online shopping na Corona in jouw bedrijf gaat krijgen. Ga je weer terug naar fysieke verkoop, ga je op zoek naar een verdeling tussen beide of gooi je het roer misschien wel helemaal om en ga je helemaal online.

Breng de voor- en nadelen van online shopping voor jouw bedrijf eens goed in kaart. Neem daar ook klantervaring en after-care in mee en kies wat voor jou werkt.

Thuiswerken na Corona

Thuiswerken, we hebben het bijna allemaal mogen (en moeten) ervaren de afgelopen tijd. Voor sommige bedrijven is thuiswerken natuurlijk geen optie, maar vooral dienstverlenende bedrijven komen er in principe een heel eind mee.

Misschien is thuiswerken jou en je collega’s juist enorm goed bevallen. Overweeg dan eens of je dit gedeeltelijk kunt implementeren in de normale gang van zaken. 1 of 2 dagen thuiswerken afwisselen met werken op kantoor, klinkt best goed toch?

Minder vergaderen, meerwerken

Vergaderingen zijn één van de dooddoeners in kantoorsettings. Een meeting van een halfuur loopt al snel uit naar een uur en na de meeting liggen er nog steeds weinig concrete plannen. In tijden van Corona was dit voor veel bedrijven wel even anders. Voordat je al je collega’s oproept voor een video-call wil je natuurlijk wel zeker weten dat je iets te melden hebt. Hierdoor werd er vaak spaarzamer omgegaan met teammeetings, met het gevolg dat er meer tijd over is voor ander werk. Merk je dit zelf ook? Probeer dit dan vast te houden als de normale gang van zaken weer terugkeert op je werk. Plan meetings alleen als ze nodig zijn, richt ze efficiënt in en zorg dat er een concreet plan van aanpak uit voortkomt.

Bestaande vs. nieuwe klanten

Nieuwe klanten werven is in tijden van Corona voor veel bedrijven behoorlijk lastig. Daarom hebben veel bedrijven de afgelopen maanden vooral ingezet op hun bestaande klanten. Nu de normaliteit weer terugkeert is de verleiding groot om je weer helemaal te storten op nieuwe klanten. Maar bedenk wel dat bestaande klanten jouw belangrijkste ambassadeurs zijn. Het is echt de moeite waard om aandacht aan jouw klantenbestand te besteden, voor tijdens én na Corona.

De afgelopen tijd was voor niemand leuk en veel bedrijven hebben het ook enorm zwaar gehad. Wil jij na Corona weer helemaal doorpakken? Ga dan zo positief mogelijk om met alle veranderingen en kijk waar jij nu juist voordeel uit kunt halen!

Lees meer berichten

Contact

contact@anotherconcept.nl
0481 74 50 96

Bezoekadres

Celsiusweg 18G
6662PX, Elst