Asterisk Another Concept

1 april, 2019

5 Verrassende manieren om acquisitie te doen

Blog door

Maike Salakory

Als we aan acquisitie denken, denken we al snel aan eindeloze bel lijsten, koud bellen en (helaas ook vaak) weinig resultaat. Hierdoor heeft acquisitie, ofwel sales, in de laatste jaren steeds meer een negatieve lading gekregen. Wellicht ben je zelf wel eens koud opgebeld en weet je dat deze gesprekken al snel opdringerig overkomen. Of ben jij zelf verantwoordelijk voor acquisitie binnen je bedrijf en merk je dat telefonisch koud bellen steeds lastiger wordt. Het is dan ook niet zo gek dat bedrijven steeds vaker op zoek gaan naar andere, originele, manieren om hun sales in te richten. Vind je het lastig om nieuwe klanten te benaderen en ben je op zoek naar een manier van acquisitie die wel werkt? Kijk dan eens naar deze 5 verrassende vormen van acquisitie!

Verstuur sales video’s naar je prospects

vidyard sales video - another concept

Koud bellen heeft 2 grote nadelen: Je belt vaak ongelegen en je prospect heeft geen idee met wie hij of zij belt. Sales video’s kunnen hier een leuke oplossing voor bieden! Neem een korte video op waarin je jezelf en je bedrijf introduceert en je boodschap vertelt. Bel je prospect een aantal dagen alsnog op en gebruik de video als aanleiding voor het telefoongesprek. Onze ervaring is dat koud bellen hierdoor een stukje minder koud aanvoelt. Een leuke bijkomstigheid is bovendien dat dit soort video’s origineel zijn en dus ook opvallen. Wij gebruiken de software van Vidyard om eenvoudig en snel onze video’s op te nemen.

Benader je LinkedIn connecties

Heb jij in de afgelopen jaren een flink aantal LinkedIn connecties opgebouwd? Mooi, deze connecties kun je namelijk gemakkelijk en effectief benaderen voor je bedrijf! Kijk eens naar je lijst en filter de contacten eruit die interessant voor jouw business zijn. Stuur ze een mailtje, bel ze op of nog makkelijker: Stuur ze direct een bericht via LinkedIn. Omdat jullie al een connectie zijn is de stap om eens met elkaar om tafel te gaan zo gemaakt. Zo hebben wij laatst een klant geholpen met het vergroten van zijn nieuwsbrief-lijst via LinkedIn. Hiervoor hebben we een kort en persoonlijk bericht opgesteld met een inschrijflink voor de nieuwsbrief, dit verstuurd naar alle relevante contacten en zo de lijst effectief uitgebreid.

Begin met actief netwerken

netwerken - another concept

LinkedIn is een voorbeeld van netwerken. Maar netwerken bestaat nog uit zoveel meer! Zo kun je lid worden van ondernemersverenigingen, netwerk bijeenkomsten bijwonen of gewoon eens vragen waar de mensen om je heen werken. Slim netwerken betekent dat je altijd en overal openstaat voor new business. Op een verjaardag van je tante, tijdens het kletsen met je buurman, op netwerk borrels of bij de tandarts: Mogelijkheden tot acquisitie voeren kom je overal tegen.

Bedenk een leuke offline acquisitie stunt

Acquisitie gebeurt steeds vaker online. Maar ook offline liggen er nog genoeg kansen! Sterker nog, door een leuke offline acquisitie stunt uit te voeren kun je juist heel erg opvallen tussen al die andere bedrijven die bellen of mailen. Bij offline acquisitie stunts kun je bijvoorbeeld denken aan het uitdelen van promotieartikelen of het versturen van leuke pakketten naar je prospects.

Niet bellen om te verkopen

Wanneer je koud belt met de insteek om te verkopen overval je je prospects vaak. Jij hebt je immers voorbereid op het telefoongesprek, maar diegene aan de andere kant van de lijn heeft deze voorbereiding niet gehad en weet dus helemaal niet of hij wel iets nodig heeft. Het is dus belangrijk om eerst te achterhalen of er wel behoefte is aan jouw product of bedrijf. Leg de nadruk daarom niet op verkopen maar op helpen. Wat zijn de uitdagingen van je prospect? Stel je behulpzaam op en probeer pas een afspraak te maken als je merkt dat je echt iets voor hem of haar kunt betekenen. Hierdoor kom je minder opdringerig over, waardoor je telefoontje vaak veel positiever wordt ontvangen.

Hulp nodig met acquisitie? Neem contact op!