Asterisk Another Concept

19 december, 2018

Hoe maak je customer persona’s?

Blog door

Max

In de vorige blog hebben we al besproken wat customer persona’s zijn en waarom deze onmisbaar zijn voor een succesvolle marketing. Maar hoe maak je zo’n customer persona dan? Laten we bij het begin beginnen.

Onthoud dat een persona géén beschrijving is van een doelgroep, een functie of een bestaand persoon. Het is een fictief persoon, gebaseerd op gegevens van bestaande klanten en klanten die je graag zou willen hebben (een vertegenwoordiger van jouw doelgroep).

Welke gegevens heb ik nodig?

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleidingsniveau
  • Social media gebruik: Instagram, Facebook, Pinterest, YouTube, etc.
  • Industrie: Werk je met B2B klanten? Bekijk dan binnen welke branche of industrie jouw persona werkzaam is.
  • Functie: Wat is de functie op de werkvloer van jouw persona? Oftewel, waarvoor is jouw persona verantwoordelijk op het werk? Ook dit komt vooral te pas bij B2B klanten.
  • Doelen: Wat wil jouw persona bereiken?
  • Uitdagingen: Waar heeft jouw persona moeite mee, vooral als het gaat om het behalen van bovengenoemd doel?
  • Informatie bronnen: Waar haalt jouw persona informatie vandaan? Denk aan social media, YouTube video’s, blogs, etc.

Als je al deze gegevens hebt verzameld weet je via welke kanalen je deze persona het beste kunt benaderen en op welke manier. Heb je nog andere gegevens van jouw persona waarvan jij denkt dat ze jou gaan helpen bij je marketing? Verwerk ook deze gegevens dan in je persona!

Hoe verzamel ik deze gegevens?

data onderzoek buyer persona's

De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in je doelgroep. Zorg dus dat je voldoende desk research doet (onderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande gegevens), de statistieken van je huidige communicatiekanalen analyseert, enquêtes uitzet of interviews afneemt.

Twee makkelijke methodes voor het verzamelen van de informatie die je nodig hebt om persona’s te ontwikkelen:

  1. Kijk door jouw contacten database om trends te ontdekken over hoe bepaalde leads of klanten jouw inhoud vinden en gebruiken.
  2. Gebruik formuliervelden op je website die belangrijke persona gegevens vastleggen wanneer iemand dit invult. Als al jouw customer persona’s bijvoorbeeld variëren op basis van de bedrijfsgrootte, vraag je elke lead om informatie over de bedrijfsgrootte op jouw formulieren.

Handige tool om customer persona’s te maken

Om je customer persona als het ware tot leven te brengen wil je jouw persona altijd zo visueel mogelijk maken. Zoek dus een passende (stock)foto bij je persona of gebruik deze handige tool van Hubspot om jouw persona stap voor stap op te stellen!