Dorpsstraat 29B, 6661EG Elst
19 december, 2018
In de vorige blog hebben we al besproken wat customer persona’s zijn en waarom deze onmisbaar zijn voor een succesvolle marketing. Maar hoe maak je zo’n customer persona dan? Laten we bij het begin beginnen.
Onthoud dat een persona géén beschrijving is van een doelgroep, een functie of een bestaand persoon. Het is een fictief persoon, gebaseerd op gegevens van bestaande klanten en klanten die je graag zou willen hebben (een vertegenwoordiger van jouw doelgroep).
Als je al deze gegevens hebt verzameld weet je via welke kanalen je deze persona het beste kunt benaderen en op welke manier. Heb je nog andere gegevens van jouw persona waarvan jij denkt dat ze jou gaan helpen bij je marketing? Verwerk ook deze gegevens dan in je persona!
De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in je doelgroep. Zorg dus dat je voldoende desk research doet (onderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande gegevens), de statistieken van je huidige communicatiekanalen analyseert, enquêtes uitzet of interviews afneemt.
Twee makkelijke methodes voor het verzamelen van de informatie die je nodig hebt om persona’s te ontwikkelen:
Om je customer persona als het ware tot leven te brengen wil je jouw persona altijd zo visueel mogelijk maken. Zoek dus een passende (stock)foto bij je persona of gebruik deze handige tool van Hubspot om jouw persona stap voor stap op te stellen!
Weet jij het nog, toen die anderhalve meter inging? Voor veel mensen was het jaar 2020 een jaar vol veranderingen. Niet alleen op sociaal vlak, maar ook binnen het werkveld ging het er anders aan toe. Werken vanuit huis, online shoppen, nieuwe “small businesses”, thuis ondernemen en een nieuwe vorm […]
Lees meerSearch Engine Optimization (SEO) is voor veel bedrijven een cruciaal onderdeel van de marketing strategie. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines kan leiden tot meer zichtbaarheid, verkeer en uiteindelijk meer omzet. Ondanks – of misschien juist door – de overvloed aan informatie en de continu veranderende algoritmes van zoekmachines, […]
Lees meer