Asterisk Another Concept

12 juli, 2017

De waarde van een Facebook like

Blog door

Maike Salakory

De waarde van een Facebook like werd ooit geschat op 130 euro. Een fors bedrag, dat eigenlijk helemaal niets zegt. Want een Facebook gebruiker die jouw pagina leuk vindt, koopt niet vanzelfsprekend iets in de waarde van 130 euro bij jou. Daar zijn meer factoren bij betrokken, die overigens niet altijd direct iets met geld te maken hebben. Maar wat heb je dan aan zo een Facebook like en waarom zou je erin investeren? Die vraag beantwoorden wij voor je in deze blog!

Het merk versterken

Een van de belangrijkste redenen om Facebook likes te behalen is het versterken van jouw merk of bedrijf. Een Facebook like kun je zien als een langeafstandsrelatie die je opbouwt met je (toekomstige) klant. Hij of zij vindt je pagina leuk, vervolgens ziet hij regelmatig berichten van jouw merk of bedrijf op Facebook voorbij komen. Jouw pagina blijft steeds terugkeren in de tijdlijn van de klant en dus wordt jouw naam onthouden. Wanneer hij of zij later op zoek is naar het product dat jij aanbiedt, zal er het eerste aan jou worden gedacht. Hoe meer likes op je Facebookpagina, des te meer toekomstige klanten je dus kunt binnenhalen. En hoe meer likes een bericht behaalt, des te verder het bericht zich verspreidt in het Facebook netwerk, waardoor je wederom meer toekomstige klanten bereikt.
Een Facebook like levert dus niet zo zeer meteen klanten en daarmee geld op. Het is een proces dat tijd kost. Maar als je het goed doet kun je er op lange termijn enorm van profiteren.

Kosten voor marketing dalen

Naast het versterken van je inkomsten op lange termijn kan investeren in Facebook likes je marketing kosten aanzienlijk laten dalen. Via Facebook is het namelijk veel eenvoudiger om (potentiële) klanten op een snelle manier te bereiken dan via traditionele marketing uitingen, zoals de krant. Waar je in de krant enkel op regio target en vervolgens dus iedereen – van jong tot oud en van zakenman tot aan kunstenaar – binnen die regio jouw advertentie toont, zijn de target-mogelijkheden op Facebook veel groter. Zo zorg je ervoor dat jouw advertentie alleen aan die mensen wordt getoond die écht binnen jouw doelgroep vallen.
Daarnaast is adverteren via Facebook een stuk goedkoper dan een advertentie in een krant of tijdschrift. Dit heeft te maken met het feit dat je jouw doelgroep veel gerichter kunt bereiken. Je advertentiebudgetten gaan niet langer verloren aan mensen die niet binnen jouw doelgroep vallen. Hierdoor houdt je meer geld over dat je zinvol kunt besteden aan het targeten van jouw toekomstige klanten.

Kritiek en ontwikkelingen monitoren

Tot slot kan jouw Facebook community belangrijke inzichten in de werking van jouw merk of bedrijf geven. Door het gedrag van je Facebook volgers te monitoren kun je in een vroeg stadium al ontwikkelingen en eventuele kritiek herkennen. Door hier vroegtijdig op in te spelen voorkom je eventuele moeilijkheden en geef je jouw klanten bovendien het gevoel gehoord te worden, zonder ze lastig te vallen met enquêtes.

Een voorbeeld: Iedere maand deel je een actie voor een van jouw producten op Facebook. Maanden is dit goed gegaan, maar de laatste 3 maanden merk je dat deze berichten minder likes en reacties opleveren en de acties minder goed lopen. Je social media adviseur stelt voor de actie van aankomende maand te vervangen voor een informatief blogbericht. Dit bericht behaalt ontzettend veel likes. Hoe kan dit? Blijkbaar zijn je klanten toe aan meer informatie rondom jouw bedrijf en producten en zijn ze uitgekeken op de acties. Je stelt je marketing strategie bij: minder acties en meer blogs. Je klanten zijn gek op de nieuwe content en blijven hierdoor tevreden, waardoor je verkoopcijfers stabiel blijven. Een kleine bijstelling van je marketing strategie kan enorm veel verschil maken, maar je moet de aanleiding daarvoor wel op tijd opmerken. Via Facebook is dat gelukkig heel eenvoudig.

Wil jij weten wat Facebook likes voor jou kunnen doen? We helpen je graag met het opstellen van een strategie en het behalen van jouw doelen. Laat het ons weten!